zondag 2 november 2008
Uncommon Thinking for the Common Good

'Uncommon Thinking for the Common Good' was het centrale thema van de Educause conferentie 2008. Ik realiseer me, dat ik over veel minder presentaties heb bericht dan ik heb bezocht en zeker minder dan ik oorspronkelijk van plan was. Na thuiskomst heb ik nog eens gekeken naar de website van de conferentie om op zoek te gaan naar wat presentaties. En wat blijkt, van de keynotes en featured speakers zijn opnamen gemaakt die te bekijken zijn op de website. Dat scheelt weer in het wegwerken van mijn achterstand!

Op openingspresentatie van V.S. Ramachandran was een geweldige presentatie over de werking van de hersenen. Sommigen vonden het jammer dat het verband met onderwijs wat minder uit de verf kwam maar dat was wat mij betreft geen enkel bezwaar. Dit ging over leren op het meest basale niveau: het leggen van verbindingen in de hersenen.

Verder heb ik een aantal boeiende en minder boeiende presentaties gevolgd.

  • Een presentatie, die ik heel intrigerend vond, was die van Larry Hincker van Virginia Tech. Virginia Tech werd op 16 april 2007 wereldnieuws toen een student daar 33 mensen doodschoot en nog een aantal verwondde. De presentatie ging in op de gebeurtenissen, de noodzakelijke communicatie daaromheen, de maatregelen tijdens en achteraf. Waar je niet bij stilstaat is, dat je als communicatieverantwoordelijke ook moet gaan nadenken waar de trucks voor de satellietverbindingen moeten worden geparkeerd, wat je aanmoet met die talloze journalisten, die troch ook moeten eten en drinken en sanitaire voorzieningen nodig hebben, kortom, de hele logistiek rond die communicatie. Maar ook, wat doe je met de website? Met internettoegang voor betrokkenen (journalisten)? Tijdens de presentatie werd ook ingegaan op de noodzaak van een crisiscommunicatieplan, beveiliging, waarschuwingssystemen, enzovoorts.Het was overigens duidelijk terug te zien in de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen van IT in het onderwijs, dat beveiliging en waarschuwingssystemen ineens een grote sprong hadden gemaakt.
  • Een aardige presentatie was die van Sara 'Intellagirl' Robbins. Daar had ik zelf wel al over geblogd.
  • Sommige presentaties zijn achteraf gezioen nauwelijks de moeite waard geweest. De tweede keynote van Moira Gun bleek een misser. De presentatie over Cyberlearning van Christine Borgman bleek ook niet zo'n succes. Toen ik achteraf door het programma bladerde en hem daar tegenkwam en dacht 'dat zal ook wel boeiend geweest zijn', ben ik even een stukje van de online presentatie gaan bekijken. Toen kwam ik er achter, dat ik er zelf bij geweest was...

Een van de absolute hoogtepunten was de keynote van Freeman Hrabowksi. Dat is nog eens presenteren. Een aanrader voor iedereen, die er niet bij was of het nog een keertje zou willen zien. En als 'blauwdrukdenker' vond ik het natuurlijk geweldig dat hij duidelijk maakte dat er veel meer gedaan moest worden met beschikbare informatie. Als uit analyses blijkt dat veel onvoldoendes worden gehaald door studenten, die maar weinig gebruik maken van de beschikbare digitale leerbronnen is de boodschap duidelijk: "Als je wilt slagen zul je moeten inloggen"!

Er waren nog meer presentaties. Over het educatief gebruik van blogs. En nog eentje over het opzetten van een cursus in de vorm van een game (iets anders dan gamen, natuurlijk). De eerste was goed, de tweede (als presentatie) erg slecht, maar er werden wel wat leuke dingen genoemd.

Als conferentie is Educause redelijk geslaagd. Als je in staat bent wat door de presentaties heen te kijken, de trends er probeert uit te halen en er met anderen op reflecteert, ook in de context van de huidige situatie (kredietcrisis, presidentsverkiezingen), is het zeker de moeite waard geweest! En dat staat dan nog los van het feit, dat we even uit onze eigen omgeving zijn geweest met een hele club boeiende mensen!

Jef van den Hurk, ook gepubliceerd op zijn eigen weblog!

Een reactie posten

<< Startpagina