maandag 27 oktober 2008
Valencia Comunity College - a better place to start

Een warm welkom bij Valencia Community College! Er ligt voor iedereen een tas met goodies klaar op IMG_2108 ronde tafels en onze gastvrouw heet ons in het Nederlands welkom (gelukkig vertaalt ze het snel in het Engels zodat we haar ook echt verstaan ;) De film die wordt vertoond over Valencia heeft als thema: Passion for learning. Heel veel medewerkers -docenten, ondersteuning- komen aan het woord en zij geven het antwoord op de vraag waarom hun werk belangrijk is. Ik vind het mooi om te zien dat er nadrukkelijk aandacht wordt gesteed aan het belang van het werk van iedereen!

Wat verder opvalt in het verhaal, is de verhouding faculty vs IMG_2113 staf, dat wil zeggen docenten / ondersteunend personeel. Op een groep van 2700 medewerkers zijn er iets meer dan 400 docenten (!). Of heb ik dat verkeerd begrepen?? Docenten geven dus les. De ondersteuning doet de rest. Bij heet rondlopen zien we dat die ondersteuning ook door leerlingen wordt ingevuld. Onze groep wordt rondgeleid door een nederlandse studente (grappig he?) die -naast het volgen van lessen- 20 uur per week op school werkt. En daar ook geld mee verdient. Dat zouden we toch ook meer moeten doen... !!

Dan volgt er een verhaal over Shared Governance. Superinteressant en inspirerend, daarover later meer... misschien vertelt iemand anders daar wel over??(later merk ik dat Peter van Aa van ROC Eindhoven hier ook inspirerend over kan vertellen!: het Eindhovens Model)

Maaike

Anonymous Fons reageerde op 28 oktober 2008 om 20:14

>>Onze groep wordt rondgeleid door een nederlandse studente (grappig he?) die -naast het volgen van lessen- 20 uur per week op school werkt. En daar ook geld mee verdient. Dat zouden we toch ook meer moeten doen... !!<<
Van harte mee eens. Dit principe ben ik ook al eens eerder (2000) tegen gekomen in Austin, Texas. Ik vrees echter dat dat heel moeilijk gaat worden als 'de beroepsgroep' al moeite heeft met zij-instromers, half-gekwalificeerden en assistenten-met-onderwijstaken.
Zolang we in NL er nog van overtuigd zijn dat je een betere docent bent als als je een universitaire opleiding hebt geha, zijn we nog ver weg van dit soort mooie initiatieven.
We geloven hier te weinig in onze leerlingen volgens mij.

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina